توریسم درمانی

توریسم درمانی

توریسم درمانی (Medical Tourism) قسمتی از گردشگری سلامت است که در آن شخصی به منظور معالجات پزشکی، به کشوری با امکانات پزشکی پیشرفته تر سفر می کند. توریسم درمانی صنعتی ارزآور است که بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای پیشرو در صنعت پزشکی را تشکیل می دهد. این صنعت می تواند برای کشورهای در حال توسعه فرصت بسیار خوبی باشد و سودهای کلانی را به ارمغان آورد. 

توریسم درمانی

سازمان جهانی گردشگری توریسم درمانی را سفر به منظور درمان بیماری های جسمی، ذهنی و یا انجام دادن عمل های جراحی زیر نظر پزشکان تعریف می کند، این روند ممکن است بین 24 ساعت تا 1 سال به طول انجامد. اهداف صنعت توریسم درمانی این است که افراد ضمن بهره مندی از کیفیت و سرعت بالای خدمات، هزینه کمتری هم برای خدمات پزشکی پرداخت کنند.

سازمان جهانی گردشگری، توریسم درمانی را این‌گونه تعریف کرده است: «به کار بردن خدماتی که باعث بهبود یا افزایش سلامت و روحیه فرد با استفاده از منابع طبیعی مانند آب‌های معدنی، آب‌‌وهوا یا دستورات پزشکی می‌شود. توریسم درمانی خدماتی است که در محلی خارج از محل سکونت فرد ارائه می‌شود».لازم به ذکر است که هدف از توریسم درمانی تنها به‌کاربردن تجهیزات پزشکی یا اقدامات پزشکی نیست. بلکه گاهی یک شخص برای استفاده از منابع طبیعی دیگر کشورها به آن کشور، سفر می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان به گردشگرانی که به منظور آب‌درمانی، لجن‌درمانی، نمک‌درمانی به مقصدهایی همچون سرعین، دریاچه ارومیه و دهکده نمکی خور و بیابانک سفر می‌کنند، اشاره کرد.

مزایای توریسم درمانی

  • توسعه اقتصادی
  • تبادل دانش و تجربه افراد متخصص
  • افزایش فرصت اشتغال در زمینه های بهداشتی و درمانی
  • ایجاد درآمد برای کشور و واردات ارز
  • دسترسی بیشتر به جدیدترین فناوری های پزشکی
  • مشارکت در بهداشت جهانی
  • افزایش امکانات بهداشتی
  • رشد بهداشت جهانی 
  • مزایای اجتماعی

مراحل توریسم درمانی

مراحل توریسم درمانی شامل بخش های مختلفی است که شروع آن با تصمیم گیری بیمار برای انتخاب کشور دوم برای انجام پروسیجر درمانی خاص است.

اینکه بیمار را چطور به سمت و سوی بیمارستان یا شرکت خود بکشانید و او را در فرآیند تصمیم گیری مصمم کنید، بر عهده بخش بازاریابی شماست!

اما در این بخش به فرآیندهای بعد از تصمیم گیری می پردازیم. فرض می کنیم تا اینجای کار را به درستی پیش رفته اید و بیمار را متقاعد کرده اید تا بیمارستان/شرکت شما را از بین هزاران مقصد درمانی دیگر، انتخاب کند.

  • ۱: یک گردشگر سلامت بعد از بازاریابی صحیح شما و تبدیل لید به مشتری، با تماس بیمار شروع می شود. در این مرحله پاسخدهی شفاف، صمیمانه و درست شما می تواند خرید بیمار را به مرحله نهایی برساند.
  • ۲: در این مرحله از بیمار بخواهید اسناد و مدارک پزشکی خود را برای شما ارسال کند. داروهایی که احتمالاً مصرف می کند و اگر هر گونه بیماری زمینه ای دارد، اطلاعات آنها را در اختیار شما بگذارد.

    به بیمار توضیح دهید که تمام این اطلاعات بصورت محرمانه باقی می ماند و فقط برای انجام مشاوره صحیح و تشخیص درمان مشخص، مورد نیاز شماست.

  • ۳: مشاوره اولیه بیمارتان یا توسط کادر درمان مستقر در شرکت و یا پزشک واحد IPD در بیمارستان، انجام می شود. مدارک و مستندات بیمار را بررسی کرده و در صورت هر گونه ابهام، با تماس مجدد با بیمار، تمام سوالات لازم را از او بپرسید تا مشاوره اولیه به درستی انجام شود.
  • ۴: بعد از انجام مشاوره و مشخص شدن پروسیجر درمانی بیمارتان، لازم است تا او را در جریان قیمت و نحوه پرداخت آن قرار دهید. در مورد بسیاری از پروسیجرهای درمانی که تعیین دقیق قیمت امکان پذیر نیست، حدود قیمت را به بیمار اعلام کنید و به صورت شفاف به او توضیح دهید که این قیمت ها بر اساس بیمار نرمال ارائه شده و در صورت بروز عوارض احتمالی قیمت ها تغییر خواهد کرد.